nyttan med qi gong

Alla frågor som rör Qi Gong-träningen.

nyttan med qi gong

Inläggav maya arvidsson 08 sep 2009, 10:36

kan någon beskriva konkret vad det är för hälsoeffekter man får av att träna qi gong? jag förstår att man skulle kunna skriva en hel bok till svar, men om ni får välja de viktigaste fysiska effekterna på en kort lista?
maya arvidsson

Re: nyttan med qi gong

Inläggav Monica Gaita 09 sep 2009, 10:29

Hej,
Jag lovar att jag ska svara Maya men jag hinner inte just nu. Återkommer.
Mvh
Monica
Monica Gaita

Inläggav Monica Gaita 09 sep 2009, 19:56

Att rangordna de viktigaste fysiska effekterna med qigong känns inte riktigt rätt. När man arbetar med qigong kan man göra det på flera olika sätt. Ett av sätten är att man genom sina rörelser går in och stärker upp sina organ och när man stärker sina organ stärker man också sin livsenergi. Man kan också mera direkt arbeta med olika energier i och utanför kroppen och när man gör detta stärks organen i kroppen och när dessa stärks blir kroppens energi starkare. Ett par exempel på detta skulle kunna vara att du går in och stärker upp hela din matspjälkningsapparat. När du gör detta kan kroppen tillgodogöra sig mer näringsämnen och lättare och snabbare göra sig av med slaggprodukter som skall ut och inte ligga och förgifta kroppen, du blir piggare. Om du tänker dig att du stärker upp lungorna så kommer du att kunna syresätta ditt blod mycket bättre och det innebär att du blir mycket piggare.
Man jobbar på olika sätt, med olika övningar och på olika nivåer. Det är ett arbete. Det går inte att träna då och då och få djupgående effekter.
En annan viktig del av qigongen är lugnet. När man tränar qigong försöker man att hitta ett inre lugn och gärna även ett yttre. När man gör detta går man ner i varv. Lyckas man med detta så vinner man mycket hälsa.
Vi är alla olika och de hälsomässiga vinster vi gör är också olika.
Monica Gaita

Inläggav maya arvidsson 10 sep 2009, 14:37

Det går inte att träna då och då och få djupgående effekter.

du sa en gång att man måste träna nästan varje dag. men hur länge varje dag? räcker det med en kvart - 20 minuter?
maya arvidsson

Återgå till Qi Gong